Байдън смени човека на Тръмп начело на агенцията зад "Свободна Европа"

Байдън смени човека на Тръмп начело на агенцията зад "Свободна Европа"

© USAGM

Майкъл Пак

Майкъл Пак – личният избор на бившия президент Доналд Тръмп за ръководител на агенцията, стояща зад радио “Свободна Европа” и радио “Свобода”, подаде оставка в сряда по искане на администрацията на Джо Байдън.

Само за малко повече от 7 месеца на поста той бе обект на остри критики и призиви за оставка не само заради близостта си със Стив Банън, а и заради безпрецедентно бързото отстраняване на ръководствата на излизащите на няколко езика сайтове и радиопредавания на Агенцията за глобални медии (U.S. Agency for Global Media, или USAGM) и групов протест на служителите през последните седмици.

Не е известно кога точно екипът на новия президент е поискал оставката му, но тя бе подадена в сряда в 14 часа, само два часа след встъпването в длъжност на демократа.

Временно изпълняващ длъжността изпълнителен директор е Келу Чао, програмен директор на “Гласът на Америка”. Постоянното назначение на поста става с гласуване в Сената във Вашингтон. Пак не е длъжен да подаде оставка при изтичане мандата на администрацията на Тръмп. Но смяната на негови назначения може да се окаже по-трудна, тъй като за някои от тях се иска одобрение от Конгреса.

Битката за ръководството на USAGM се води през последните 3 години, като в продължение на две от тях назначаването на Пак бе забавено в Сената зарад опасения, че той е твърде идеологически обвързан с възгледите на Тръмп, според когото публичните медии на САЩ трябва да пропагандират визията на президента и доминиращата в парламента консервативна партия за Америка, а не различните гледни точки в американското общество.

В писмото с оставката си Пак казва, че е бил “изключително съсредоточен върху преориентирането на агенцията към нейната мисия”. “Пристигайки в USAGM, нямах никаква политическа задача и все още нямам такава”, допълва той. Но и нарича искането за оставката му “политически акт”, защото ръководството на агенцията “се предполага да е безпартийно и неповлияно от промени в политическия режим”.

Но действията му останаха изключително спорни до последно – малко преди Коледа той назначи за ръководител на радио “Свободна Азия” Стивън Йейтс, президент на консултантска компания от Бойз, щата Айдахо, и регистриран лобист за чуждестранни правителства и интереси, сред които и от Украйна, Катар, Мароко и Тайван. Тази част от USAGM покрива Китай, Северна Корея и Югоизточна Азия (Виетнам, Лаос, Камбоджа и Мианмар).

В понеделник държавният секретар Майк Помпео лично посети “Гласът на Америка” по покана на назначения в средата на декември директор Робърт Райли. (VOA и радио/телевизия “Марти” се ръководят от агенцията, но са на федералното правителство на САЩ). Поне 30 журналисти протестираха срещу тази визита и че в разговора той не е бил попитан за щурмуването на Капитолия от екстремистки симпатизанти на Доналд Тръмп само 10 дни по-рано. Освен това Райли е критикуван за спорните си изказвания за исляма и хомофобските си твърдения, че приемането в обществото на еднополовите бракове например било резултат на колективна лъжа.

Келу Чао временно поема ръководството на агенцията

Келу Чао временно поема ръководството на агенцията

Пак е отправял критики към служителите на USAGM, че дават дума на чуждестранни шпиони, и отказа удължаване визите на персонал от чуждестранни граждани. За разследване дейността на ръководители в агенцията той нае адвокатска кантора от Ричмънд, щата Вирджиния, и американски медии твърдят, че е платил за това над 2 млн. долара.

Дейвид Клигъран, бивш главен юрисконсулт на агенцията (Пак замрази дейността му през август 2020 г.), коментира за Националното обществено радио (NPR), че ще трябва много да се работи, “за да затворим тази ужасна глава” от историята на USAGM. Използвайки много остри думи в писмен отговор до NPR, той го обвинява в кампания за политизиране на агенцията.

Сред назначените неотдавна членове в борда на медии от USAGM са журналисти и консервативни политически експерти, твърдящи, че начело на атаката срещу Капитолия стояли крайно леви “антифа” екстремисти и че Крим не е анексиран от Русия.

CosmoNews

Comments are closed.